Wijziging voor MOTOR-rijinstructeurs handsfree portofoon per 1 juli 2019.

Wijziging voor MOTOR-rijinstructeurs handsfree portofoon per 1 juli 2019.

Rijinstructeurs vanaf 1 juli niet meer toegestaan om achter het stuur een portofoon vast te houden. Dat komt door een wijziging in de RVV 1990, waarbij de term ‘mobiele telefoon’ wordt uitgebreid naar ‘mobiel elektronisch apparaat’. Volgens de brancheverenigingen zal dit geen grote problemen opleveren aangezien er genoeg handsfree apparaten op de markt zijn.

De portofoon wordt vaak ingezet wanneer een rijinstructeur vanuit een auto de leerling op de motor of bromfiets volgt. Met de portofoon in de hand houdt de instructeur contact met de leerling. Dat is straks niet meer toegestaan. Handsfree gebruik van de portofoon mag uiteraard wel.

Ruimer begrip
Momenteel is het voor bestuurders van een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig verboden om tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Dit verbod wordt per 1 juli uitgebreid naar bestuurders van alle voertuigen, dus ook fietsers. Bovendien wordt de term ‘mobiele telefoon’ uitgebreid tot ‘mobiel elektronisch apparaat’.

Er komt volgens het ministerie geen uitzondering voor opleiders. “Ook als je rijinstructeur bent en je rijdt in een auto achter een motorrijder aan, dan mag je geen portofoon bedienen of een ander mobiel apparaat in je hand houden”, vertelt Ivar Noordenbos, woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Headset gebruiken
VRB-voorzitter Peter van Neck was zich nog niet bewust van dit gevolg. Toch voorziet hij geen problemen. “Dan moet je met een headsetje gaan werken in de auto”, concludeert hij. “De meeste rijinstructeurs volgen de leerling met de motor, maar soms doen zij dit vanuit de auto. Bijvoorbeeld om de leerling te laten wennen aan de examensituatie; dan rijdt de examinator ook in een auto achter de kandidaat. Op de motor werkt de instructeur sowieso al met een headset, soms geïntegreerd in de helm.”

Ook voor Ruud Rutten, voorzitter van FAM, komt dit als een verrassing. “Dit betekent dat wij onze werkwijze moeten aanpassen. Overigens is dit niet meer dan logisch.” Ook Bovag noemt het aangescherpte verbod, vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid, ‘volstrekt begrijpelijk’. “Bovendien heeft een rijinstructeur een voorbeeldfunctie en zijn er voldoende systemen op de markt waarmee de portofoon handsfree bediend kan worden, die ook al op grote schaal worden gebruikt in de branche.”